Een handig overzicht van alle functies in Primoforum op twee A4'tjes.
Huur voor één of meer dagen je tablets of laptops bij onze partner Flex IT Rent.
Al je gegevens worden veilig verwerkt en opgeslagen. Lees onze data security policy.
Met deze beknopte beschrijving van Primoforum kun je alle betrokkenen goed informeren.
Do’s & Don'ts
Een paar handige tips voor de gespreksleider om Primoforum optimaal in te zetten.
Room Briefing
Hoe je de vergaderruimte het best kunt indelen, wordt in één oogopslag duidelijk.
Stemmethoden
Wil je de mening peilen of prioriteiten stellen? Hier staan alle stemmethoden op een rij.
Maak ik wel of geen gebruik van het beamerscherm? Kijk wat de voor- en nadelen zijn.
7 eenvoudige spelregels, ontleend aan de 'Socratische Dialoog'
Doe je een sessie online? Dan is dit een prima briefing voor de team-host.
De workflow van Primoforum
in 3 minuten
Korte animatie
1,5 minuut
De EGGO-methode met Primoforum, 30 deelnemers
Introductie van Terence Barry tijdens de top 200 van ERIKS
Ideeënfabriek met 80-100 deelnemers
FNV Inspiratiebijeenkomst met
300+ deelnemers in het Spant
Zo gebruik je Primoforum online
2 minuten animatie
Daarom Primoforum
in 30 seconden
Voor iedereen die als moderator of gespreksleider een groepsbijeenkomst wil begeleiden. Primoforum zorgt voor snelheid en structuur en is zowel voor de moderator als voor de deelnemers eenvoudig te bedienen. Met Primoforum kun je alle kennis uit de groep halen.
Het is efficiënt, want processen lopen parallel. Het versnelt een discussie enorm. Iedereen komt aan bod, ook de zwijgzame met dat briljante idee. Het is simpel, zodat je als facilitator zelf de tool kunt besturen. Flexibel, want tijdens de sessie aan te passen als de discussie anders loopt dan voorbereid. En, last but not least: werken met Primoforum is leuk.
Ja, Primoforum is bewust heel eenvoudig gehouden aan de ‘voorkant’ zodat jij als facilitator al na 2 uur de werking onder de knie hebt. Uiteraard is er ook een duidelijke handleiding beschikbaar die de functies van Primoforum stap voor stap uitlegt. Binnenkort worden daar korte instructievideo’s aan toegevoegd.
Ja. In de vorm van een pdf, in het hoofdmenu van je account. Kom je er toch niet uit en heb je een abonnement op Primoforum? Dan kun je ons 24/7 bellen of mailen. We helpen je dan direct op weg. Mail kun je sturen naar: support@primoforum.com.
Nee hoor, je kunt met de apparatuur die jij en de deelnemers waarschijnlijk al hebben aan de slag: laptop, tablet, smartphone, maakt niet uit. Als je toegang hebt tot het internet kun je aan de slag. Daarbij opgemerkt dat het besturingssysteem en de internetbrowser up-to-date zijn en niet ouder dan pakweg vier jaar.
Primoforum is ontwikkeld voor internationaal gebruik door facilitators en daarom is de achterkant waar jij in werkt volledig Engelstalig gemaakt. Je kunt in Primoforum wel kiezen welke taal je deelnemers op het grote scherm en op hun tablets of smartphones te zien krijgen. Je hebt nu de keuze uit 13 moderne talen. De standaard instructietekst bij een stemronde dient als voorbeeld en is in het Engels. Dit kun je naar eigen inzicht en wensen aanpassen.
De sessie voorbereiden (vragen en stemrondes bedenken en invoeren) en de techniek checken: wifi, beamer, mobiele devices.
Niets. Tenminste, niet voor het werken met de applicatie. De leercurve voor deelnemers is nul.
Primoforum is opgezet als vergaderinstrument. Bij een vergadering met 5 personen kan Primoforum al een welkome aanvulling zijn. Bij grotere bijeenkomsten adviseren we om de dialoog te bevorderen door teams te formeren van drie tot zes personen. Elk team verzend na overleg via één device (bijvoorbeeld een tablet) hun antwoord(en). Je kunt op dit moment maximaal 60 teams formeren (= 180 tot 360 deelnemers). Meer dan 60 apparaten (tablets/smartphones) aanmelden tijdens een sessie kan wel, maar we kunnen een goede werking dan niet garanderen.
Dat kun je helemaal zelf bepalen. Bij kleine groepen: 2 of 3 personen. Bij grote groepen kun je teams van 6-10 man samenstellen. Groot voordeel van werken met kleine teams is dat mensen echt met elkaar in gesprek gaan en dat antwoorden scherper geformuleerd worden.
Ja. Vanaf elke plek met een internetverbinding. Maar Primoforum is vooral gemaakt voor een ‘classroom setting’. Je zult voor deelnemers-op-afstand dus separaat de communicatie moeten regelen met bijvoorbeeld Zoom, Webex of Teams.
De taalkeuze is bedoeld om de deelnemers aan te spreken in de juiste taal. Om die reden heeft de taalkeuze alleen effect op het centrale scherm (beamer) en op de devices (tablets, telefoons) van de deelnemers. De laptop van de facilitator blijft Engelstalig. Als je bijvoorbeeld een stemronde aanmaakt van het type 'schaal', dan zie je de antwoordmogelijkheden op je laptop in het Engels, maar op het centrale scherm en op de tablets verschijnen deze in de taal die je gekozen hebt. Wat je wel naar eigen inzicht kunt aanpassen is de instructietekst bij een stemronde; dit is slechts een voorbeeld en Engelstalig.
Dat kan, maar dan is die input weg en hij komt niet meer terug. Vraag daarom altijd even, voordat je de vraag stopt: iedereen klaar? Als moderator zie je bovendien op je laptop of er nog mensen aan het typen zijn.
Ja. Zolang je niet op 'Close session' klikt, blijft je sessie openstaan. Zelfs als je Primoforum afsluit. Alle stappen worden bewaard in de cloud, en de volgende dag roep je die gewoon weer op. Opnieuw inloggen is niet nodig, gewoon Primoforum starten en je sessie openen.
Ja. Maar kies dan niet voor ‘Close session’, want dan worden alle deelnemers uitgelogd. Je hoeft alleen je laptop uit of in de slaapstand te zetten. Alle stappen worden bewaard in de cloud, en na de lunch roep je die gewoon weer op. Opnieuw inloggen is niet nodig, gewoon doorgaan waar je gebleven was.
Ja. Je maakt dan een kopie via het sessie-menu (klik op het tandwieltje achter de sessienaam). De input van de deelnemers wordt niet gekopieerd, zodat je met een 'schone' sessie aan de slag kan. Die kun je naar wens aanpassen of uitbreiden.
Ja. De cloudserver bewaart al je sessies. Deze kun je benaderen zolang je een Primoforum-account hebt. Dat geldt ook voor een gratis account.
Ja, vragen, antwoorden en stemresultaten, in de vorm van de rapportage. Maar ook de sessie zonder antwoorden en stemresultaten (om de sessie nog een keer te uit te voeren) kan geëxporteerd worden naar een ander met een Primoforum-Account.
De rapportage is er met één muisklik, plus de tijd die je aan het redigeren van de resultaten wilt besteden. De rapportage (inclusief grafieken en ingezonden foto’s) wordt gegenereerd in de vorm van een Excel-bestand: kaal en simpel. Die kan dan relatief makkelijk in de gewenste vormgeving/huisstijl gebracht worden.
Ja, dat kan. De teamnamen staan in Excel in een aparte kolom vermeld. Door het verwijderen van deze kolom zijn de bijdragen niet meer te herleiden naar een team.
De rapportage is gewoon een digitaal document. Dus ja, bijvoorbeeld per e-mail. Het is wel raadzaam om het rapport op te slaan als PDF-bestand, als je wilt dat er geen wijzigingen aangebracht kunnen worden.
Als je geen (juiste) Excel-rapportage krijgt, kan dat komen omdat een of meer antwoorden een onbekend teken bevatten, zoals een emoticon. Excel herkent deze tekens niet en geeft dan een foutmelding. Je kunt dit oplossen door in Primoforum de betreffende antwoorden te corrigeren en de vreemde tekens te verwijderen. Corrigeren van antwoorden in Primoforum doe je door eerst op het potlood-icoontje (rechts van de antwoorden) te klikken.
Een draadloze internetverbinding (Wifi, of 3G/4G). Een beamer of groot tv-scherm. Een laptop. En mobiele devices (tablets/smartphones) voor de deelnemers (1 per team). En natuurlijk een Primoforum account :-)
Ja, alle apparaten die verbinding kunnen maken met internet en een beeldscherm hebben zijn geschikt. Dat kan een desktop, laptop, tablet of smart phone zijn. Ongeacht of dit Apple, Windows of Android is. Een recente browser (niet ouder dan vier jaar) is wel nodig.
Voor Primoforum is een internetverbinding nodig. Het handigst is dan een wifi-verbinding. Maar met een eenvoudige 3G of 4G-router kun je snel een eigen hotspot maken als wifi niet voorhanden is. En er zijn gelukkig nog maar weinig plekken waar geen 3G of 4G dekking is.
Nee. Alle input die is verstuurd, wordt direct opgeslagen op de cloudserver. Zodra de internetverbinding is herstelt, kun je weer doorgaan waar je gebleven bent.
Geen probleem. Ga naar het inlog-scherm van Primoforum (manage.primoforum.com), vul je e-mailadres in en kies ‘Forgot your password?’. Je ontvangt per e-mail een link. Met deze link kun je een nieuw wachtwoord (minimaal 8 tekens) aanmaken en je hebt direct weer toegang tot je account.
Ja, een abonnement kun je op elk moment pauzeren. Je kunt deze pauze aanvragen per e-mail. Al je sessies blijven op die manier bewaard. Zodra je je abonnement weer wilt activeren, kun je ons dat per e-mail laten weten.
Heel eenvoudig. Je stuurt ons een e-mail waarin je aangeeft je abonnement te willen beëindigen. Je abonnement wordt dan stopgezet zodra het einde van de abonnementsperiode is bereikt.
Alle diensten worden per factuur in rekening gebracht. Abonnementen en 'Single Sessions' worden direct geactiveerd zodra de betaling bij ons binnen is.
Alle bedragen, genoemd op deze site, zijn exclusief btw.
Ons facturatiesysteem past de btw-regels toe die gelden in het land van de abonnementhouder (= factuuradres).
Ja, je krijgt ongeacht de betaalmethode altijd een gespecificeerde factuur met btw.