Een handig overzicht van alle functies in Primoforum op twee A4'tjes.
Huur voor 1 of meer dagen je tablets of laptops bij onze partner Flex IT Rent.
Al je gegevens worden veilig verwerkt en opgeslagen. Lees onze data security policy.
Met deze beknopte beschrijving van Primoforum kun je alle betrokkenen goed informeren.
Do’s & Don'ts
Een paar handige tips voor de gespreksleider om Primoforum optimaal in te zetten.
Room Briefing
Hoe je de vergaderruimte het best kunt indelen, wordt in één oogopslag duidelijk.
Stemmethoden
Wil je de mening peilen of prioriteiten stellen? Hier staan alle stemmethoden op een rij.
Maak ik wel of geen gebruik van het beamerscherm? Kijk wat de voor- en nadelen zijn.
7 eenvoudige spelregels, ontleend aan de 'Socratische Dialoog'
De workflow van Primoforum
in 3 minuten
Korte animatie
1,5 minuut
De EGGO-methode met Primoforum, 30 deelnemers
Introductie van Terence Barry tijdens de top 200 van ERIKS
Ideeënfabriek van
Positief Links, 80-100 deelnemers
FNV Inspiratiebijeenkomst met
300+ deelnemers in het Spant
Daarom Primoforum
in 30 seconden
Voor iedereen die als facilitator werkt, of als trainer. Of groepsgesprekken leidt, brainstorms, multi-stakeholdersessies, burgerparticipatie- en inspraakgesprekken, of personeelsmeetings. Kortom: voor iedereen die een groep wil raadplegen en de verzamelde kennis in wijsheid wil omzetten.
Het is efficiënt, want processen lopen parallel. Het versnelt een discussie enorm. Iedereen komt aan bod, ook de zwijgzame met dat briljante idee. Het is simpel, zodat je als facilitator zelf de tool kunt besturen. Flexibel, want tijdens de sessie aan te passen als de discussie anders loopt dan voorbereid. En, last but not least: werken met Primoforum is leuk.
Ja, Primoforum is bewust heel eenvoudig gehouden aan de ‘voorkant’ zodat jij als facilitator al na 2 uur de werking onder de knie hebt. Uiteraard is er ook een duidelijke handleiding beschikbaar die de functies van Primoforum stap voor stap uitlegt. Binnenkort worden daar korte video-tutorials aan toegevoegd.
Ja. In de vorm van een pdf, in het hoofdmenu van je account. Kom je er toch niet uit en heb je een abonnement op Primoforum? Dan kun je ons 24/7 bellen of mailen. We helpen je dan direct op weg. Ons telefoonnummer is 020 261 3460. Mail kun je sturen naar: support@primoforum.com.
Nee hoor, je kunt met de apparatuur die jij en de deelnemers waarschijnlijk al hebben aan de slag: laptop, tablet, smartphone, maakt niet uit. Als je toegang hebt tot het internet kun je aan de slag. Daarbij opgemerkt dat het besturingssysteem en de internetbrowser up-to-date zijn en niet ouder dan pakweg vier jaar.
Primoforum is ontwikkeld voor internationaal gebruik door facilitators en daarom is de achterkant waar jij in werkt volledig Engelstalig gemaakt. Je kunt in Primoforum wel kiezen welke taal je deelnemers op het grote scherm en op hun tablets of smartphones te zien krijgen. Je hebt nu de keuze uit 13 moderne talen. De standaard instructietekst bij een stemronde dient als voorbeeld en is in het Engels. Dit kun je naar eigen inzicht en wensen aanpassen.
De sessie voorbereiden, en de techniek checken: wifi, beamer, mobiele devices
Niets. Tenminste, niet voor het werken met de applicatie. De leercurve voor deelnemers is nul.
Primoforum is opgezet als vergaderinstrument. Bij een vergadering met 5 personen kan Primoforum al een welkome aanvulling zijn. Bij grotere bijeenkomsten adviseren we om de dialoog te bevorderen door teams te formeren van drie tot zes personen. Elk team verzend na overleg via 1 device (bijvoorbeeld een tablet) hun antwoord(en). Je kunt op dit moment maximaal 60 teams formeren (= 180 tot 360 deelnemers). Meer dan 60 apparaten (tablets/phones) aanmelden tijdens 1 sessie kan wel, maar we kunnen een goede werking dan niet garanderen.
Dat kun je helemaal zelf bepalen. Bij kleine groepen: 1 of 2 personen. Bij grote groepen kun je teams van 6-10 man samenstellen. Groot voordeel van werken met kleine teams is dat mensen echt met elkaar in gesprek gaan en dat antwoorden scherper geformuleerd worden.
Als je bij een stemronde (bijvoorbeeld een multiple choice) zelf variabelen (in dit geval antwoordmogelijkheden) wilt toevoegen, ga dan als volgt te werk. Open de stemronde en klik op het onderste veld 'select variables'. Het scherm dat nu verschijnt bestaat uit 2 kolommen. De linkerkolom toont de input op vraagrondes; de rechterkolom toont de variabelen waarop gestemd kan worden. Beide kolommen zijn nog leeg. Je kunt nu in de rechterkolom vrije tekst invoeren. Let op: zodra je een variabele hebt ingevoerd, sluit dan af met [Enter]. Daarna kun je de volgen variabele invoeren, etc. Ook bij de laatste variabele eerst [Enter] en dan klik je op [save]. Je komt nu terug in de stemronde en rechts van het veld 'select variables' staat het aantal variabelen vermeld.
Ja. Vanaf elke plek met een internetverbinding. Maar Primoforum is vooral gemaakt voor een ‘classroom setting’. Je zult voor deelnemers-op-afstand dus separaat de verbale communicatie moeten regelen, met bijvoorbeeld skype, of mail of telefoon.
De taalkeuze is bedoeld om de deelnemers aan te spreken in de juiste taal. Om die reden heeft de taalkeuze alleen effect op het centrale scherm (beamer) en op de devices (tablets, telefoons) van de deelnemers. De laptop van de facilitator blijft Engelstalig. Als je bijvoorbeeld een stemronde aanmaakt van het type 'schaal', dan zie je de antwoordmogelijkheden op je laptop in het Engels, maar op het centrale scherm en op de tablets verschijnen deze in de taal die je gekozen hebt. Wat je wel naar eigen inzicht kunt aanpassen is de instructietekst bij een stemronde; dit is slechts een voorbeeld en Engelstalig. Binnenkort zullen meer talen toegevoegd worden.
Dan is die input weg, en hij komt niet meer terug. Vraag daarom altijd even, voordat je de vraag stopt: iedereen klaar? Als facilitator zie je bovendien op je laptop of er nog mensen aan het typen zijn.
Ja. Gewoon niet afsluiten. Alle stappen worden bewaard in de cloud, en de volgende dag roep je die gewoon weer op. Opnieuw inloggen is niet nodig, gewoon de browsers weer opstarten.
Ja. Je maakt dan een kopie via het sessie-menu (klik op het tandwieltje achter de sessienaam). De input van de deelnemers wordt niet gekopieerd, zodat je met een 'schone' sessie aan de slag kan. Die kun je naar wens aanpassen of uitbreiden.
Ja. Daartoe is het handig om, als een sessie eenmaal is afgesloten, een kopie te maken. Die is dan weer open om te editen.
Ja. De cloudserver bewaart al je sessies.
De rapportage is gewoon een digitaal document. Dus ja, bijvoorbeeld per mail.
Ja, vragen én antwoorden en stemresultaten, in de vorm van de rapportage. Maar ook de sessie zonder de antwoorden kan geëxporteerd worden naar een ander Primoforum-Account. Dat moet de ontvanger dan wel hebben.
Ja, dat kan. De teamnamen staan in een aparte kolom vermeld. Door het verwijderen van deze kolom zijn de bijdragen niet meer te herleiden naar een team.
De rapportage is er met één muisklik, plus de tijd die de facilitator aan editing van de resultaten wil besteden. De rapportage (inclusief grafieken, foto’s, beeldmateriaal) wordt gegenereerd in de vorm van HTML-tekst: kaal en simpel. Die kan dan relatief makkelijk in de gewenste vormgeving/huisstijl gebracht worden.
Ja, alle apparaten die verbinding kunnen maken met internet en een beeldscherm hebben zijn geschikt. Dat kan een desktop, laptop, tablet of smart phone zijn. Ongeacht of dit Apple, Windows of Android is. Een recente browser (niet ouder dan 4 jaar) is wel nodig.
Voor Primoforum is een internetverbinding nodig. Het handigst is dan een wifi-verbinding. Maar met een eenvoudige 3G of 4G-router kun je snel een eigen hotspot maken als wifi niet voorhanden is. En er zijn gelukkig nog maar weinig plekken in Nederland waar geen 3G of 4G dekking is...
Primoforum is ontwikkeld voor internationaal gebruik door facilitators. We richten ons op de hele wereld. Daarom is de tool Primoforum ook volledig in het Engels gemaakt. Om je betaalgegevens te registreren maken we gebruik van Chargify.com en gebruiken voor iedereen ter wereld dezelfde omgeving in dezelfde taal. Wees gerust, betalen gebeurt in een beveiligde omgeving, je gegevens worden versleuteld en nooit gedeeld met derden. Heb je toch nog vragen over betalen, stuur dan een e-mail naar finance@primoforum.com.
Heel eenvoudig. Je gaat naar het hoofdmenu van de applicatie en kiest voor ‘Account’. Hier kun je met één muisklik overstappen naar een (gratis) trial-account. Je betaalde abonnement wordt automatisch stopgezet zodra het einde van de abonnementsperiode is bereikt.
Betalen doe je met een creditcard of via PayPal. Bij een jaarabonnement (Primoforum Premium) kan ook per factuur betaald worden, neem dan even contact met ons op via finance@primoforum.com.